Tre råd innan väggen

Nu vill jag skriva till alla er som har snuddat vid tanken att ni kanske är på väg att bränna ut er, “gå in i väggen”. Du som rusar fram i vardagen och ständigt känner att tiden inte riktigt är med dig. Du som alltid vill prestera på topp på jobbet trots att det får konsekvenser för privatlivet. Du småbarnsförälder som jobbar ikapp när barnen somnat. Du som upplever en inre dragkamp mellan karriärmål (titel och pengar) och livskvalitet (tid för relationer, fritid och hälsa). Du som vill ha och vara ALLT: ha en strålande karriär och en vältränad kropp, ett lyckligt förhållande och trygga barn, ett snyggt inrett hem och långa helgbruncher med vännerna, vara den bästa partnern, bästa föräldern, bästa kompisen, dottern, systern, medarbetaren…

Vi hör ju själva att det här inte går ihop. Ingen av oss får alla dessa bitar att passa in perfekt i våra pussel (även om det kan se ut så på Instagram). Och om du är en av de som känner att du ligger på gränsen till vad du mäktar med, så vill jag be dig att stanna upp lite grann. Ta några djupa andetag och blunda. Trivs du med livet som det är just nu? Finns det några delar som skaver, som inte riktigt känns bra? Tar du hand om dig själv? För att få lite perspektiv på ditt liv, tänk dig att du alltid skulle fortsätta leva som du gör just nu. Under hela ditt liv fortsätter din vardag och ditt liv att se ut som det gör nu. De känslor du oftast har nu, är de som du kommer ha hela livet. Tänk dig in i att du som gammal ser tillbaka på ditt liv och ser just det här: din nuvarande vardag, ditt jobb, dina relationer. Den här nivån av lycka och livsglädje. Skulle du vara nöjd med det? Eller finns det saker du hade velat göra annorlunda? Om ditt svar är att du vill leva annorlunda: när tänker du börja?

Och för dig som är så nära utmattning att du inte ens orkar tänka på de stora livsfrågorna, dig vill jag råda att bara fokusera på följande:

  • Återhämtning. Vila, ta långa bad, gå och lägg dig tidigare, börja ta power naps, meditera. Gör vad du kan för att varva ner och återhämta dig. Var snäll mot dig själv!
  • Hushåll med din energi. Försök att i större utsträckning träffa de människor och göra de saker som fyller på din energi.
  • Ta hjälp! Prata med din arbetsgivare om du tror att din arbetssituation behöver förändras, prata med dina närmaste om att få avlastning hemma och sök professionell hjälp på vårdcentralen eller hos ett samtalsstöd.

All kärlek,
Sandra

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *